Veelgestelde vragen
Account
Heb ik een account nodig?
Om de editor te proberen niet. Om een baan op te slaan en terug te vinden wel, want die moet ergens blijven staan.
Ik ben mijn wachtwoord kwijt.
Vraag een nieuw wachtwoord aan op de inlogpagina. Je krijgt een link die een uur geldig is.
Kan ik mijn e-mailadres wijzigen?
Ja. Log in en open de pagina “Werkt je adres nog?” (account/verify-mail). Vul het nieuwe adres in en volg de link in de mail die we daarheen sturen; tot die tijd blijft je huidige adres gewoon staan. Daarna log je in met het nieuwe adres.
Hoe verwijder ik mijn account?
Dat kan zelf, op je accountpagina. Je account, je banen, je meldingen en je foto gaan in één keer weg en dat is niet terug te draaien. Wat je op het forum schreef blijft staan.
Waar zijn mijn banen uit TRAX2?
Die staan nog op de oude site. Log hier in met hetzelfde e-mailadres, dan kunnen we ze erbij halen.
De editor
Welke browser heb ik nodig?
Een recente browser die WebGL kan, dus Chrome, Firefox, Edge of Safari van de laatste jaren. De editor draait volledig in je browser; je hoeft niets te installeren.
Kan ik twee railsystemen door elkaar gebruiken?
Ja. Je kunt meerdere bibliotheken tegelijk openzetten; de lijst wordt dan langer en niet vervangen.
Waarom is een railstuk robijnrood?
Dan is dat stuk veranderd of verdwenen sinds je de baan hebt opgeslagen, meestal omdat we een fout in de bibliotheek hebben rechtgezet. Vervang of verwijder het; zolang het er ligt kun je de baan niet opslaan.
Mijn baan ziet er anders uit dan toen ik hem opsloeg.
Een railstuk wordt bewaard als een artikelnummer, niet als een vorm. Corrigeren we een maat in de bibliotheek, dan verandert je baan mee. We markeren die stukken en zeggen erbij wat er veranderd is.
Hoe deel ik mijn baan?
Zet hem op gedeeld bij de informatie van je baan. Hij komt dan in de showcase en iedereen kan hem bekijken. Zet je hem terug op privé, dan stopt dat meteen.
Mijn werk is weg na een storing.
Meld het via het formulier hiernaast en vink aan dat je het logboek meestuurt. Daarin staat wat de editor deed, en daarmee kunnen we vaak zien wat er misging.
De editor liep vast of ging dicht voordat ik had opgeslagen. Is mijn werk weg?
Meestal niet. Terwijl je werkt, bewaart de editor elke drie minuten een reservekopie in je browser. Open de baan opnieuw in dezelfde browser: staat daar een kopie die nieuwer is dan de versie op de server, dan biedt de editor die als allereerste aan om terug te zetten. Of klik op de klok met de pijl in de groep Bestand van het tabblad Project voor de laatste tien kopieën. Ze staan alleen in die browser op dat apparaat, en een teruggezette kopie komt pas op de server als je opslaat.
Kan ik terug naar een oudere versie van mijn baan?
Ja. Klik op de klok met de pijl in de groep Bestand van het tabblad Project. Onder "Op de server" staan de versies die onze server bij elke keer opslaan heeft bewaard (de recente allemaal, oudere één per dag, per week en per maand); onder "Op dit apparaat" de laatste tien reservekopieën in deze browser. Klik bij een ervan op Terugzetten: wat er op het scherm stond wordt als reservekopie bewaard, en op de server verandert niets tot je opslaat. Vind je niet wat je zoekt? Laat ons via het supportformulier weten om welke baan en welke datum het gaat, dan zetten wij hem voor je terug.
Donaties
Moet ik betalen om TRAX3D te gebruiken?
Nee. De editor is gratis en er zijn geen advertenties. Een donatie is vrijwillig.
Waar gaat mijn donatie naartoe?
Naar de functie waarvoor je hem geeft. Elke functie heeft een omschrijving en een begroting, en we vragen pas geld als we hem ook echt gaan bouwen.
Krijg ik iets terug voor een donatie?
Je koopt niets. Je bepaalt wel mee wat er als eerste gebouwd wordt: bij een functie die nog open staat telt je donatie als stem.
Kan ik mijn donatie terugkrijgen?
In principe niet. Bij een duidelijke dubbele afschrijving, een overduidelijke invoerfout in het bedrag of een aantoonbare administratieve fout wel. Op de pagina Terugbetalen staat hoe je het vraagt.
Hoe kan ik betalen?
Via Mollie. Welke methodes je kunt kiezen zie je op het moment van betalen; alle bedragen zijn in euro.
Kan ik anoniem doneren?
Ja, vink dat aan bij het doneren. Je naam staat dan niet bij de functie. We hebben je e-mailadres wel nodig voor de bevestiging.